ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد لوگوهای سه گوشه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دزک وقلعه امیر مفخم
سفارش تبلیغ
منوی اصلی
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
تماس با مدیر وبلاگ سورک
Mail icon gramik.pl تماس با ما

درباره وبلاگ
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان
اوقات شرعی شهرستانها
موسیقی
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :73
بازدید دیروز :31
کل بازدید :173810
تعداد کل یاد داشت ها : 20
آخرین بازدید : 103/2/9    ساعت : 6:28 ع
لوگوی سورک


سورک را به اشتراک بگذاریم
این صفحه را به اشتراک بگذارید
جدول فهرست سورک

 

اماکن مذهبی اماکن سیاحتی روستاههای همجوار ساخته های مدیر وبلاگ
امامزاده عبدالله قلعه سردار جنگ فرادنبه طراحی بنر
شاه نجف
سد سورک
دهنو
تبلیعات سورک
مسجد جامع سورک
تنگ صیاد
 ایرانچه
متنهای سه بعدی
حسینیه سورک
 مرتع شنستان
دستگرد امامزاده
متحرک کردن متن
امامزاده علی اکبر
چشمه زاغی
دزک
ساخت انیمیشن
 امامزاده باباگردالو
غارهای واقع در سورک خیراباد
عکسهای جدید از سورک
  تاکستانها

 
     
 

 

عکسهای  جدید و زیبا از  روستای سورک

 عکسهایی از ابگیری سد سورک
 عکسهای امامزاده عبدالله
 عکسهایی از چشمه زاغی
 عکسهایی از قلعه سورک

 

 

(جاذبه های توریستی روستاهای همجوار سورک)

قلعه دزک، قلعه‌ای است در روستایی به نام دزک که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 32 کیلومتری شهرکرد، (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) واقع است وبا روستای سورک حدود 12 کیلومتر فاصله دارد.

این قلعه به دستور امیر مفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاچ ایلخانی بنا شد.

قلعه ی دزک در دوران حیات امیر مفخم به پسر بزرگ او، فتعلی خان سردار معظم واگذار شد.

از جمله افراد معروفی که در این قلعه بدنیا آمدند. تیمسار تیمور بختیار است.

در این قلعه، کتابخانه‌ای از کتب امیر مفخم بختیاری وجود داشته‌است. علی اکبر دهخدا در هنگام جنگ جهانی که به چهارمحال و بختیاری گریخته بود، از این کتابخانه استفاده کرد و تألیف امثال و حکم و لغتنامه خود را با استفاده از منابع موجود در قلعه دزک، آغاز نمود.


این قلعه در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌باشد، که یکی از نقاط گردشگردی استان چهارمحال و بختیاری، محسوب می‌گردد.

در این قلعه، تعدادی از فیلم‌های تاریخی ساخته شده است و هر ساله گروه‌های زیادی از این روستای تاریخی و قلعه آن دیدن می‌نمایند.

 

تزئینات و معماری 

در این بنا انواع هنرهای تزئینی معماری قابل ملاحظه می‌باشد، که عموما در طبقه اول بنا به کار برده شده‌است. در پوشش آجر خارجی سعی شده تا از هنر «آجر چینی» و تلفیق آن با کاشی کاری های لعابی هندسی، نقش های زیبای بیشتری حاصل آید.


جالب ترین و زیباترین قسمت ها در این بنا، تالار سفره خانه و اتاق آیینه هستند.

تالار سفره خانه، در گذشته بوسیله فرشی 50 متری، مفروش می‌شده که متاسفانه در دهه‌های اخیر مفقود گردیده‌است.

حاشیه بالایی دیوارهای این تالار و اطراف درهای اصلی و ورودی، با گچ بری های قالبی با نقش هایی اسطوره‌ای از فرشته، شیر و شکار و فرهاد کوهکن با الهام از داستانهای هفت پیکر نظامی گنجویآراسته شده‌است.

همچنین تصاویری از خوانین و بزرگان بختیاری، در اندازه‌های مختلف برای تکمیل تزئینات این قسمت به کار رفته‌است. در ایوان های ورودی و شمالی طبقه اول، ستون‌های گچبری شده‌ای دیده می‌شود، که با نقوش حصیری شکل، بر روی تیرهای چوبی آفریده شده‌اند.

اطاق آیینه که در حقیقت یکی از هشت اطاق بازمانده اصیل از این نوع در منطقه می‌باشد، در خور توجه‌است. این اتاق که دیوارها و سقف آن با آیینه تزئین شده، با تکنیک نقاشی پشت شیشه، شکوه بیشتری یافته‌است. نقاشی‌ها عموما تصاویری از سوارکاری، قصرها و ابنیه سلطنتی با طرح‌های اروپایی، گل و مرغ نمای و نمای خارجی خود بنا هستند.

در دیوارهای شرق و غرب آن چهار عدد قاب آیینه طراحی شده، که مربوط به الحاقات سابق الذکر، در دهه‌های 1330 هجری شمسی به بعد، می‌باشد و بوسیله روشنایی برق در پشت آن، به عنوانشب چراغ مورد بهره برداری قرار می‌گرفته‌است.

از دیگر تزئینات بکار رفته در بنای فوق الذکر، درهای چوبی آن می‌باشد، که به انواع ساده در طبقه همکف و معرق با مفتول نشانده، به صورت قاب و تنگه با ابزار زنی پیرامون قاب ها، در طبقه اول تقسیم می‌گردد.


از نظر کار هنری بر روی سنگ، این بنا برخلاف بسیاری قلاع خان نشین منطقه دارای تنوع نبوده و تنها به نصب ساده ستون های سنگی با کار مختصر بر روی آنها و در نشیمن گاهها و ورودی و ازاره‌های طبقه همکف بخش جنوبی و نیز قسمت صفه شمالی، به نقش های هندسی و یا گل های ساده چند پر، اکتفا شده‌است.

در میانه حیاط شمالی پر درخت ، حوض سنگی بزرگی، با طرح ایرانی چند ضلعی قرار دارد که آب آن قبلا از چشمه‌های موجود در ارتفاعات جنوبی مشرف به روستا بوسیله تنبوشه به حوض نسبتا کوچک در جلوی حیاط شمالی آورده شده وسپس بر اساس اختلاف سطح و نیروی ثقلی به تدریج به آب نمای حوض اصلی، در داخل حیاط که در چهار سوی خود صورتک های انسانی را داراست واز دهانشان آب، با فشار به بیرون ریخته می‌شود منتقل می‌شده‌است.

در میانه دیواره شمالی حیاط، مشرف به حوض بزرگ، کاشی های کوچک رنگی، برای ایجاد تنوع به چشم می‌خورد که در کنار هم نقوش هندسی لوزی، مربع و بیضی را به وجود آورده‌اند و در این میان کاشی آبی رنگی قرار داده شده که بر روی آن نوشته شده (سنه 1325 هجری قمری مبارک باد)

که گویا مربوط به اتمام طرح های تزییناتی داخلی بنا بوده و احتمالا به وقایع سیاسی اجتماعی از جمله مسئله اعاده مشروطیت، بی ارتباط نمی‌باشد.

در حال حاضر این بنا همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان آثار فرهنگی و تاریخی می‌باشد...


رجال علمی و سیاسی که در این قلعه حضور داشته‌اند :

1. مرحوم علامه میرزا علی اکبر دهخدا 1258-(1334)

2. دکتر محمد مصدق

3. ملک الشعرای بهار

4. فرخی یزدی

5. وحید دستگردی

6. ابوالقاسم نجفی برادر آقای نجفی معروف اصفهانی

 

 

 




      



پیامهای عمومی ارسال شده


+ سلام به تمامی عاشقان وطن
a E l>