ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد لوگوهای سه گوشه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفری به روستای زیارتی سیاحتی سورک
سفارش تبلیغ
منوی اصلی
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
تماس با مدیر وبلاگ سورک
Mail icon gramik.pl تماس با ما

درباره وبلاگ
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان
اوقات شرعی شهرستانها
موسیقی
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :1
کل بازدید :173599
تعداد کل یاد داشت ها : 20
آخرین بازدید : 103/2/1    ساعت : 1:21 ص
لوگوی سورک


سورک را به اشتراک بگذاریم
این صفحه را به اشتراک بگذارید
جدول فهرست سورک

 

اماکن مذهبی اماکن سیاحتی روستاههای همجوار ساخته های مدیر وبلاگ
امامزاده عبدالله قلعه سردار جنگ فرادنبه طراحی بنر
شاه نجف
سد سورک
دهنو
تبلیعات سورک
مسجد جامع سورک
تنگ صیاد
 ایرانچه
متنهای سه بعدی
حسینیه سورک
 مرتع شنستان
دستگرد امامزاده
متحرک کردن متن
امامزاده علی اکبر
چشمه زاغی
دزک
ساخت انیمیشن
 امامزاده باباگردالو
غارهای واقع در سورک خیراباد
عکسهای جدید از سورک
  تاکستانها

 
     
 

 

عکسهای  جدید و زیبا از  روستای سورک

 عکسهایی از ابگیری سد سورک
 عکسهای امامزاده عبدالله
 عکسهایی از چشمه زاغی
 عکسهایی از قلعه سورک

 


موقعیت  سورک

ا ین روستا که به دلیل وجود قبر شریف امامزاده عبدلله که از نوادگان حضرت ابوالفضل عباس(ع) علمدار کربلا و قلعه فریدون خان بختیاری در منطقه مورد شناس عام و خاص است و(فاصله ان از مرکز استان چهارمحال و بختیاری) حدود 25 کیلومتر میباشد

 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

ازجنوب به کوه کره احمد و امامزاده شاهزاده عبدلله و از شمال به کوه برآفتاب و از شرق به روستای دهنو(از توابع شهرستان بروجن) و از طرف غرب به روستای ایرانچه( از توابع شهرستان شهرکرد) متصل میباشد.

فاصله این روستا تا شهرستان بروجن حدود 22 کیلومتر و تا شهرستان کیار (که این روستا از توابع آن میباشد) حدود 25 کیلومتر و تا شهرستان شهر کرد 45 ;کیلومترمیباشد.

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

زبان مردم روستا فارسی با گویش محلی  وبیشتر مردم به شغل دامداری وکشاورزی مشغول میباشند

از عمده محصولات کشاورزی میتوان به گندم - جو - لوبیا - یونجه - شبدر - سیب زمینی - عدس ونخود اشاره نمود.

واز محصولات باغی انگور - زردالو - هلو - بادام - گردو وچوب درختان سپیدار وکبوته تولید وبرداشت مینمایند.

 

 

دانلود مراسم عزاداری سورکیها       

 

سد مخزنی سورک

کارفرما: شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری 

موقعیت پروژه: سد سورک بر روی رودخانه کیار در نزدیکی روستای سورک درفاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری احداث می‌گردد. 

اهداف طرح: مهار و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی حوضه کیار در موقعیت مذکور و توسعه و بهبود اراضی کشاورزی پایین‌دست می‌باشد. 

مشخصات فنی: 

نوع سد : خاکی با هسته رسی 

حجم مخزن : 25 میلیون متر مکعب 

ارتفاع سد : 39 متر از بستر 

طول تاج سد: 590 متر 

سرریز: سرریز شوت آزاد با ظرفیت تخلیه 231 متر مکعب در ثانیه 

نوع سیستم انحراف آب: تونل به قطر 3 متر با ظرفیت تخلیه 46 متر مکعب بر ثانیه 

حجم هسته: 300 هزار متر مکعب 

آبگیر کشاورزی: لوله فولادی به قطر 1200 میلیمتر 

محرابیان: سد سورک در شهرستان کیار تا پایان مهرماه بهره برداری می شود

شهرکرد - دستیار ویژه رییس جمهوری در طرح های مهر ماندگار گفت: با تلاش مسوولان و برنامه ریزی انجام شده، پروژه سد مخزنی سورک در شهرستان کیار تا پایان مهرماه سالجاری تکمیل و بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا " علی اکبرمحرابیان" عصر یکشنبه در بازدید از روند پیشرفت احداث سد سورک در شهرستان کیار اظهار داشت: اجرای برنامه زمان بندی و تسریع در اجرای آن از اولویت های مسوولان محلی و استانی در چهارمحال وبختیاری است.

وی تکمیل طرح های عمرانی مصوب در سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت به استان های کشور را از دغدغه های دولت دهم و دکتر احمدی نژاد عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم، تا آنجا که ممکن است هیچ پروژه ای از این دولت، برای دولت آینده باقی نماند.

استاندار چهارمحال و. بختیاری نیز در این دیدار اظهار داشت: احداث سد مخزنی " سورک" و شبکه آبیاری دشت کیار، 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

" علی اصغر عنابستانی" ادامه داد: تامین منابع آبی حدود شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت کیار، مهار و جمع آوری آب های سطحی و سیلاب ها و گسترش صنعت گردشگری از اهداف احداث این سد مخزنی است.

نماینده دولت در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: 7.8 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل این پروژه نیاز است.

عنابستانی، ظرفیت مخزن سد سورک را 25 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: بهره برداری از این سد، به توسعه کشاورزی منطقه کمک می کند.

به گزارش ایرنا،‌دستیار ویژه رییس جمهوری در طرح های مهر ماندگار، روز یکشنبه با هدف تسریع در روند اجرای24 پروژه مهر ماندگار چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرد.

روستای سورک از توابع شهرستان کیار در فاصله 45 کیلومتری مرکز چهارمحال وبختیاری قرار دارد.

547/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80103109

مرتع بکر شنستان

 

تمامی تصاویر مربوط به مرتع شنستان واقع در جنوب روستای سورک میباشد که توسط اقای مرتضی عباسی سورکی گرفته و برای این وبلاگ فرستاده شده. 
با تشکر از ایشان

امامزاده عبدالله

   

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) می باشد و در 2 کیلومتری جنوب روستای سورک و در 45 کیلومتری مرکز استان واقع گردیده ساختمان بقعه به صورت 8 ضلعی مرتب و به سبک قاجاریه احداث گردیده است

قلعه سور ک(قلعه سردارجنگ)

،قلعه سورک را نصیرخان ملقب به سردار جنگ حدود 90 سال پیش با سبک معماری جالب و زیبا بنا کرده است. این قلعه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد و در روستای سورک از توابع بخش کیار قرار دارد. بنای قلعه شامل ساختمان اصلی با دو طبقه زیرزمین و همکف، ابنیه جانبی شمال وجنوب آن، ورودی هشتی شکل و حمام کوچک است و مصالح آن از خشت و نمای آن از آجر است.

دانلود  موزیک ویدیوهای بسیار جالب افغانی

موضوعات و اخبار مربوط به سورک


گویش و اصطلاحات محلی


خشکسالی و خسارات ان


معظل بیکاری و امار اعتیاد- جرم و بزه


دهیار جدید و برنامه های ایشان


ایا پیشرفت فرهنگی و اقتصادی در روستا قابل قبول است


افراد تحصیل کرده و دارای موقعیت


سد سورک منفعت یا ضرر


مهاجرت


همکاری اهالی درایجاد نظم وانظبات


روستاهای همجوار و جاذبه های توریستی


لینک توضیحات موارد بالا بزودی

 





      
نصیر خان

سردار جنگ سمت چپ تصویر(سبیل)

حکمران یزد، اصفهان، کرمان
نماینده دوره چهارم مجلس شورای ملی
حوزه انتخاباتی چهارمحال و بختیاری
اطلاعات شخصی
تولد نصیر خان حاجی 

ایلخانی
1234 خورشیدی
چهارمحال و بختیاری
مرگ 1310 خورشیدی
برلن، آلمان
ملیت  ایران
پیشه سیاستمدار
دین اسلام
خویشاوندان سرشناس علیقلی خان سردار اسعدامیر مفخم بختیاری
خدمت نظامی
کنیه(ها) سردار جنگ
دستورات ایلخان بختیاری

انقلاب مشروطه[ویرایش]

هنگامی که انقلاب مشروطه در مقابل محمدعلی شاه شکست خورده بود و تبریز در حال مقاومت به سر می‌برد، هنوز نصیر خان و دو برادرشلطفعلی خان امیر مفخم و سلطان محمد خان سردار اشجع، در رکاب شاه بودند و محمدعلی میرزا، از نیروی جنگی نصیرخان و سواران وی، برای تقویت عین الدوله استفاده می‌نمود. لذا در همین زمان بود، که لقب سردارجنگ، به وی داده شد و از صارم الملک، به نصیرخان سردار جنگ ملقب گشت[4].

فتح تهران[ویرایش]

در روزهایی که تقریبأ تمامی خوانین بختیاری، به مشروطه خواهان پیوسته بودند، تنها لطفعلی خان امیر مفخم و نصیر خان سردار جنگ در اردوی محمدعلی شاه باقی‌ماندند. سردار اسعد در جریان فتح تهران به خانواده حاجی ایلخانی، (عموزاده‌های خود) به عنوان مشکل اصلی می‌نگریست[5]؛ زیرا بدستور محمدعلی شاه و به منظور مقابله با تهاجم بختیاری‌ها به تهران، قشون دولتی به فرماندهی امیر مفخم بختیاری، در قم موضع گرفته بود[6] و هنگامی که نصیرخان از موضوع مطلع شد، ازمحاصره تبریز دست کشید و به برادر خود پیوست.

سردار اسعد که نمی‌خواست میان وی و عموزاده‌ها نزاعی دربگیرد، چندین نامه برای امیر مفخم و نصیر خان نوشت، که سرانجام با هماهنگی که بین علیقلی خان سردار اسعد و نصیرخان، از طریقغلامحسین خان سالار محتشم (برادر دیگر نصیر خان) انجام شد، با عبور از راه انحرافی، مشروطه خواهان قشون دولتی را دور زدند و بدون درگیری از قم عبور نمودند[7]...

جنگ با سالارالدوله[ویرایش]

هنوز مدت زیادی از فتح تهران نگذشته بود، که با ورود محمدعلی میرزا به کشور، با باقی‌مانده پولی که از بانک روسیه قرض گرفته بود و درعوض آن مقداری از جواهرات سلطنتی را به امانت نزد بانک استقراضی روسیه گذاشته بود، سپاهی منظم به فرماندهی سالارالدوله، روانه پایتخت نمود. سپس، نصیر خان به همراه خسرو خان سردار ظفر، مأمور جبهه غرب شد؛ تا تحت فرماندهی عبدالحسین میرزا فرمانفرما از پیشروی قوای سالارالدوله بسمت پایتخت جلوگیری نمایند.

حکومت یزد[ویرایش]

با فتح تهران به دست علیقلی خان سردار اسعد و سپهدار تنکابنی، برای رفع اختلافات داخلی بین خوانین بختیاری و علی‌رغم وفاداری نصیر خان و امیر مفخم به محمدعلی شاه، پیمان نامه‌ای بین دو برادر با سردار اسعد به امضاء رسید، که در این میان غلامحسین خان سالار محتشم، در آشتی نصیر خان سردار جنگ و علیقلی خان سردار اسعد، نقش بسزایی ایفا کرد[8]...

پس از نبرد خونین و شکست قشون سالارالدوله و متواری شدن محمدعلی میرزا، در پی آرام شدن پایتخت، نصیرخان سردار جنگ، بعنوان حاکم یزد منصوب شد[9].

حکومت اصفهان[ویرایش]

در سال 1297 نصیر خان از سوی وثوق الدوله نخست وزیر، مأمور سرکوب یاغیان رضا جوزانی و جعفرقلی چرمینی در منطقه چهارمحال و اطراف اصفهان شد. به همین مناسبت به حکومت اصفهانمنصوب گردید[10]. وی تا آغاز انتخابات در دوره چهارم مجلس شورای ملی، که خود استعفاء کرد، در حکومت اصفهان باقی‌ماند.

نصیر خان، برای برگرداندن امنیت، به بخش‌های غرب و جنوب کشور، متوسل به جنگ‌های خونینی شد، که در طول این دوران، برخی اعمال وی، با ظلم و ستم همراه بود. اما در نهایت، با دستگیری رضا جوزانی و جعفرقلی چرمینی و اتباع آنان، صرف‌نظر از شکنجه و آزار زندانیان و اعمال دیگری که به سردار نسبت می‌دهند، خدمات وی قابل تقدیر و تمجید است...

وکالت مجلس[ویرایش]

نصیر خان در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای ملی، از چهارمحال و بختیاری به وکالت مجلس انتخاب گردید و قدم به عمارت بهارستان نهاد. پس از آنکه، به نمایندگی بختیاری‌ها وارد مجلس گشت، در تهران، منزل او محفل شعرا و نویسندگانی چون ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار و... بود. در آن دوره، فرخی یزدی نیز در مدح وی، فتح نامه‌ای به نظم درآورده‌است.

ایلخانی بختیاری[ویرایش]

یکی از رویدادهای مهمی که از زندگی نصیرخان در تاریخ ثبت شده، سمت ایلخانی وی با حمایت بریتانیا بود. انگلیسی‌ها برای حفاظت از حوزه‌های نفتی و ایجاد امنیت در منطقه نفت خیز، نصیرخان سردارجنگ را که فرد مقتدری بود، برای مدت پنج سال به سمت ایلخانی برگزیدند[11]. در این زمان صمصام السلطنه نخست وزیر و در دوره‌ای، سرداراسعد، وزیر جنگ بودند. برای اینکه سردار جنگ بتواند امنیت را در جاده‌ها فراهم کند، لطفعلی خان امیر مفخم را به حکومت کرمان گماشت.

جنگ جهانی اول[ویرایش]

با شروع جنگ جهانی اول و با وجود اعلام بیطرفی ایران، دو گروه مختلف در کشور، به رویارویی پرداختند، که عده‌ای از بختیاری‌ها به دلیل بی اعتمادی به روس و انگلیس، طرفدار آلمان شدند.

همین امر، زمینه ساز اخلال در کار شرکت نفت که در اختیار بریتانیا بود، گشت. اما سردار جنگ، در حفاظت و برقرار ماندن نظم، در منطقه‌ای که مرکز فعالیت‌ها و عملیات شرکت نفت بود، تلاش بسیاری نمود، که در نهایت آرامشی نسبی را در منطقه حاکم نمود. به پاس خدمات وی به بریتانیا، از طرف دولت انگلستان، نشان K.C.M.C را دریافت کرد.

در فوریه 1915 خط لوله‌ای که نفت را از خاک بختیاری، به پالایشگاه آبادان می رسانید، به وسیله عوامل ناشناسی قطع گردید و شایعاتی منتشر شد که واسموس آلمانی، با کمک سردار جنگ مرتکب این اقدام شده‌است. ولی دکتر یانگ، رئیس بیمارسان شرکت نفت، که یکی از دوستان صمیمی سردار جنگ بود، در نامه‌ای به گرینوی، رئیس شرکت نفت ایران و انگلیس نوشت:

رفتار نصیر خان قابل تأمل است، زیرا در آن ایام شیخ خزعل از سردار جنگ تقاضا کرد، که تعدادی سوار جهت محافظت از خط لوله نفت اهواز در اختیار او بگذارد، اما سردار جنگ چنین اقدامی را مغایر با قانون بیطرفی دولت ایران در رابطه با جنگ عثمانی و انگلیس عنوان کرد، لذا از این کار سرباز زد[12].

سپس شیخ خزعل، در نامه‌ای در جواب نصیرخان گفت: اولاً سردار جنگ باید با وی همکاری کند دومأ در جنگ و ستیز فعلی، اگر دولت ایران در کنار عثمانی و آلمان قرار گیرد، بختیاری‌ها باید متعهد شوند، که بهمراه وی، از بریتانیا حمایت نموده و با دولت ایران وارد جنگ شوند[13]... ولی در نهایت نصیر خان مکاتبات خود را با خزعل قطع نمود و در عمل هیچگاه با وی همکاری نکرد. سر پرسی کاکس، برای انجام این مقصود، مأموریت یافت تا با سردار جنگ و سردار بهادر، به گفتگو بنشیند. ولی این مذاکرات، نتیجه‌ای در بر نداشت.

بیماری و اقامت در آلمان[ویرایش]

نصیرخان در اواخر سال 1303 به بیماری سختی مبتلا گردید. پس از مدتی، از بختیاری به اصفهان رفت و در بیمارستان مرسلین انگلیسی بستری شد. در اصفهان، مداوای پزشکان معالج وی، پیشرفتی حاصل نکرد و با پیشنهاد پزشکان بیمارستان، روانه آلمان شد.

نصیرخان، 7 سال پایانی زندگی را در کشور آلمان سپری نمود و سرانجام در سال 1310 خورشیدی، در شهر برلن آلمان، درگذشت. پیکرش را به نجف اشرف منتقل نموده و در آن‌جا، به خاک سپردند[14].




      
   1   2   3   4   5      >



پیامهای عمومی ارسال شده


+ سلام به تمامی عاشقان وطن
a E l>